راهنمای سایت

تبلیغات از طریق چاپ روی تیشرت

تیشرت یک پوشش بسیار معمول در دنیای امروز است. اگر قدم به خیابان بگذارید، می بینید که همه جا افرادی هستند که تیشرت پوشیده اند. هیچ می دانید چرا به این لباس تی شرت (T-shirt) می گویند؟ تی شرت کلمه ای انگلیسی است که بنا به تعریف آن در دیکشنری های کمبریج، یک تکه لباس ساده است که قسمت بالای بدن را می پوشاند، یقه ندارد و آستین های آن کوتاه است. یک لباس به شکل T (بدن و دو آستین کوتاه ). معمولا دکمه و یقه و جیب ندارد. جنس اصلی آن پنبه است اما در گذشته از پشم درست می شده ولی امروزه بیشتر از پنبه و الیاف مصنوعی استفاده می شود.

T-shape shirt

آیا تی شرت ها فقط یک لباس ساده هستند؟
تیشرت ها معمولا قیمت معقول و مناسبی دارند و وسیله ای برای پوشاندن بدن هستند. اما طبق گفته والترز و فلچر (Walters & Fltcher, 2001) تیشرت می تواند یک وسیله تبلیغاتی متحرک باشد. این حرف الهام بخش بسیاری افراد در مشاغل سیاسی، اجتماعی و موسیقی شد برای دیده شدن! مثلا به عنوان یک بیلبورد تبلیغاتی که در خیابان در حال راه رفتن است! یا یک رسانه که شعارها و افکار مردم را نشان می دهد. تیشرت ها همیشه بسته به سن، جنسیت، جهت گیری سیاسی، یا حس و حال افراد، عکس العملی و احساسات مختلفی را بر می انگیزند و شامل موضوعت مختلفی مثل عکس ها یا پیام های تعجب آور، موضوعات بحث برانگیز، عکسهای طنز و سرگرم کننده هستند. بنابراین تی شرت می تواند ابزاری بسیار مفید برای گسترش یک ایده یا پیام فقط از طریق چاپ عکس روی آن تیشرت باشد و افراد با پوشیدنش آن پیام را انتقال دهند.
امروزه، عکس های گرافیکی یا شعارهای چاپ شده روی تیشرت، نقش خود را در حفظ وضعیت نمادین آنها ایفا می کنند. به گفته مت (Matt, 2012) یک تیشرت با متن یا عکسی که به آن علاقمند هستید، می تواند چیزهای زیادی درباره شخصیت و هویت شما به دیگران بگوید. تیشرت ها با شعارهای ساده و عکس های چاپی ترکیب می شوند تا یک پیام را انتقال دهند و می توانند آنقدر ساده باشند که مردم در همان اولین نگاه معنی آن را متوجه شوند. راحت و شیک هستند و می توانند خیلی جاها استفاده شوند. هر کسی می تواند شخصیت یا برند خودش را از طریق پوشیدن فقط یک تیشرت مثل یک بیلبورد تبلیغاتی در حال راه رفتن درخیابان تبلیغ کند و پیام خود را به دیگران انتقال دهد.

به گفته تامسون (Thomson, 2011) تیشرت های چاپی بدون شک نه تنها بعنوان یکی از موثرترین راه ها برای بیان احساسات یا مد، بلکه بعنوان یک وسیله تبلیغاتی با ارزش، بسیار محبوب می شوند. در واقع این روشی معقول و در عین حال ارزان ترین وسیله برای تبلیغ هویت یک برند است. بنابراین در این صنعت تبلیغاتی، طراحان تیشرت نقش مهمی ایفا می کنند زیرا آنها کسانی هستند که با خلاقیت در جلوه های بصری، بازار را از تیشرت ساده گرفته تا اهداف تبلیغاتی رشد می دهند. همچنین بو (Bou, 2008) در سال 2008 توضیح داده که از تیشرت بعنوان یک سمبل اعتراض، یا برای تبلیغات و کمپین های سیاسی استفاده می شود و همچنین راهی است برای طراحان و هنرمندان که به بیان خود و تبلیغ کارشان بپردازند.
با گذشت زمان، تی شرت ها محبوبیت بیشتری بدست آوردند و به یک وسیله تبلیغاتی موثر تبدیل شدند. بنابراین تیشرت ها تاثیرگذارند زیرا به اندازه شخصی که آنرا پوشیده سفر می کنند و پیامشان را انتقال می دهند. امروزه نرم افزارهای طراحی و دستگاه های زیادی برای پوشاک استفاده می شود. مانند دستگاه های چاپ و برش و … .

در ادامه، تاریخچه تیشرت بیشتر بررسی می شود. علاوه بر این، طراحی یا تصاویر بکار رفته در دوره های مختلف که منجر به گرایش به تبلیغات از طریق تیشرت شده نیز بحث می شود. هدف اصلی این مقاله شناسایی و تجزیه و تحلیل نحوه چگونگی سفارشی کردن تیشرت بعنوان یک وسیله موثر در صنعت تبلیغات و چگونگی کارکرد آن در کمپین های اطلاع رسانی، شرکت ها، تجارت و رویدادهای تبلیغاتی است. همچنین چند مورد مطالعاتی مرتبط برای تکمیل این آنالیزها نیز مطرح خواهد شد.

1- مختصری از تاریخچه تیشرت
از گذشته تاکنون، تیشرت از لباس زیر، لباس بیرونی، لباس نظامی تا لباس ورزشی تکامل پیدا کرده است. تی شرت ها از اوایل دهه 1880 میلادی بوجود آمدند، برخی ادعا می کنند که یک پیراهن سفید و نخی ساده است که بعنوان زیرپوش لباس رسمی نیروی دریایی ایالات متحده امریکا استفاده می شد، همانطور که در جنگ جهانی دوم، تیشرت لباس غالب سربازان امریکایی شد. اما خیلی زود فهمیدند که تیشرت سفید، هدفی است که به راحتی دیده می شود، بنابراین تیشرت های سبز را در اوخر جنگ جایگزین کردند. با این حال تا سال 1942 طول کشید تا تی شرت ها انقدر مناسب شوند که به تنهایی پوشیده شوند یا حتی چیزی برای گفتن داشته باشند. سربازان شروع به استفاده از صفحات چاپی و شابلون ها کردند تا یک پیام روی لباس شان حک کنند. آنها تیشرت هایی با پیام ایستگاه پستی شان، سپاه و سرباز، یا نظراتشان چاپ کردند. تا اینکه در 13 جولای 1942، یک سرباز عضلانی با یک تی شرت چاپی با پیام “Air Corps Gunnery School” روی جلد مجله Life نمایش داده شد و همین باعث شد که روند پوشیدن تیشرت درمکان های عمومی شکل بگیرد.

 

چاپ روی تیشرت- Air Corps Gunnery School

به دنبال روند رشد افزایشی استفاده از تیشرت در دهه 1950( با پوشیدن تیشرت توسط یک ستاره سینما به نام مارلون براندو (Marlon Brando) در فیلم اتوبوسی به نام هوس (A Streetcar Named Desire) در سال 1951) این پوشش بعنوان یک لباس بیرونی شیک و مد و فشن تغییر وضعیت داد.

Marlon Brando- A Streetcar Named DesireA_Streetcar_Named_Desire_(1951)

والتر و فلچر (walters and Fletche) اشاره کرده بودند که در سال 1965 بودوایزر (Budweiser)، یکی از تولید کننده های آبجو، یکی از مهم ترین برندهایی بود که با چاپ لوگوی خود روی تیشرت، از آن برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کرد. و بعد از آن این ایده دردهه بعد توسط برندها و مارک های دیگری از بیک (Bic) گرفته تا زیراکس (Xerox) گسترش پیدا کرد و مورد استفاده قرار گرفت.

ادامه دارد…

No Comments

Post A Comment